Om bra exempel på stoppade katastrofer

Detta var en bra artikel om goda exempel på miljöområdet, om fall där vi människor har haft lösningar på miljöproblem.


Det kan ibland verka som att miljöfrågor har "domedagskaraktär". Men... om saker och ting var bra och utom fara, så behövdes ju inte upplysningen om miljöfrågorna, eller hur? ;-) :-) Det är alltså naturligt att miljöämnet har karaktären av "whistle blowing" och varningar. :)


Jag anser dock att de s.k. "domedagsprofetiornas" tid är på väg ut. Jag tror det var något som mest togs till under den tiden när den gröna rörelsen förlöljligades och inte togs på allvar. Nuförtiden är medvetandet om dessa frågor högre och debattklimatet är schysstare; mer "freedom of speech". :) Därför pratas det idag också mer konstruktivt om dessa frågor, vilket är mycket positivt.


Med exemplen nämnda i artikeln ovan tycker jag dock inte att man ska slå sig till ro och tänka "ah, vi löser allt detta, det är lugnt". Lösningarna flyger inte in i munnen på oss utan att vi tar tag i dem. ;) Det behövs att driftiga att entrepenörer visar vägen, ett enskilda individer gör medvetna val, att politker agerar utöver att prata, internationella samarbeten, att naturvårdsorganisationer får stöd och sist men inte minst att resurser tilldelas för miljörelaterad forskning. Angående forskningen är det till slut också viktigt att inte glömma bort att det finns andra klimatfrågan.


Återigen, jag rekommenderar följande artikel i metro.


Kommentarer
Postat av: Stefan

Härligt att du tar upp goda exempel. Jag tror själv att miljöutmaningarna erbjuder fantasitsika möjligheter. Både för individer som kan fatta medvetna beslut om vad de egentligen värdesätter och vill ha i sina liv, för företag som förmår hitta nya lösningar och profilera sig som ansvarstagande och attraktiva och för nationer som till exempel kan bryta den gamla beroendestrukturen som olja fört med sig...

Men ännu tror jag vi har en bra bit kvar innan vågskålen så att säga tippar över. Ännu är "det gamla" norm.

Stefan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback