På tröskeln till klimatförändring?

Fram till grinden är det en grusad gång, men därefter är den täckt av vatten.

Översvämning


Ytterligare vattenbesparing i badrummet

Här kommer ett mindre glamouröst bidrag till metrobloggen, men bra idéer förtjänar att utnyttjas även om de är mindre glamourösa.


Så här finurligt kan (västerländska) toaletter vara konstruerade i Japan.


När du spolar tvättar du händerna i det vatten som kommer att användas i nästan spolning. Innan vattentanken till toan fylls på passerar vattnet genom handfatet, som är placerat på toppen toalettstolens rygg. På toppen tvättar du alltså händerna. ... och varför inte dekorera med några fina stenar? :)

image9image10

Utöver att spara på vatten, är en annan fördel att användningen av wc-rengöringsmedel möjligen kan minskas något. Tvålen som du tvättar händerna i passerar ju genom toan. Snålspolande toaletter är sedan en annan femma. De två olika varianterna borde kunna byggas ihop, dvs. en snålspolande toalett med handfatet på toppen. En sak som dock ska tas i beaktande av ingenjörerna då är att om den "lilla" spolningen används så ska vattenmängden ändå vara tillräcklig för att hinna tvätta händerna.


På återseende!


Broar, bränder och utredningar

I lördagens Sydsvenskan (30/6) stod det att läsa om att "Fehmanbron står klar om elva år". Artikeln går att läsa nedtill, men om scanningen inte blev tillräckligt bra så går det i korthet ut på att det ska troligen bli möjligt att åka bro mellan Rödby i sydöstra Danmark och Puttgarden i Tyskland. Beslutet fattades av de bägge ländernas trafikministrar (motsvarande). En sned bro (som i Öresund) på 19 km är det som kommer att byggas. Själva färjeresan tar idag 45 min och färjor avgår var 30:e minut. Flera danska politiker ser det som viktigt med en bro och vd:n för Sydsvenska industri- och handelskammaren anser att bron kommer att gynna både företagare och privatpersoner och är glad över att det "blir möjligt att bo i Malmö och jobba i Hamburg".

image7

(Observera att det är gårdagens tidning. Sydsvenskan har alltså inte tappat någon intänkt på detta, utan snarare fått lite reklam. ;-))


Det som fick mig att sätta kaffet i halsen en smula och samtidigt sträcka lite på mungiporna, det var vad kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg sa. Sydsvenskans rubrik till en vinklingsartikel är att "Helsingborg vill också ha bro". Kommunordföranden menar att Öresundsbron, som idag är hårt belastad, kanske kommer att bli en flaskhals, och kräver att regeringen snarast tar tag i frågan. Betoningen av ordet "snarast" är min, då jag anser det vara väldigt rappt med tanke på att det är 11 år framåt, och det är en fråga som hänger ihop med annan så välbekant fråga....

image8

Jag skulle då önska att det också snarast (tom. ännu snarare helst) utreds


* om bilismen (i allmänhet) kommer att öka fram tills år 2007 + 11
* om det i takt med minskade utsläpp/fordon (vilket bör förväntas av fordonsindustrin) bron kommer att medföra en ökad netto-utsläppsmängd av CO2* vad dessa ökade transporter får för miljökostnad (läs: klimatkostnad)


En sak som gör detta mer intressant, och tragikomiskt, är att på samma uppslag finns en artikel om skogsbränder i Grekland där det har varit/är rekordvarmt. Den högsta temperaturen jag hört talas om i Grekland i juni var 46 oC. Nu har tydligen det "sista större skogsområdet" utanför Aten brunnit ned.


Det kan också snarast utredas om det finns möjliga samband mellan bortbyggandet av trafik-flaskhalsar och rekordväder, t.ex. värmeböljor (mer än att det är på samma tidningssida). Vad tror ni? International Panel on Climate Change (IPCC) har sin slutsats om den mänskligt förstärkta växthuseffekten och jag har min om sambandet i den här frågan.

Försiktighetsprincipen
säger att misstanken om att en verksamhet är dålig ska vara nog för att verksamheten inte görs. Ibland vet vi människor nog att saker är farliga, men vi gör dem ändå. Vi ska då iallafall veta vilka risker som finns. Om någon annan kräver bro kan väl det krävas? Snarast.