Neapel igen

Ikväll halkade jag in på ett nytt program på SvT, ZappEuropa. Där fanns ett längre inslag om sopproblemen i Neapel, som jag skrivit om tidigare. Du kan se hela programmet och inslaget som ligger på hemsidan här. Inslaget ska ligga kvar och vara titt-bart i 30 dagar.


Jag reagerade över att en påvisad högre cancerfrekvens var så pass hög som 19%! Om det finns intresse för det ska jag försöka leta upp en vetenskaplig publikation för detta. Återigen skylldes problemen huvudsakligen på maffian, men jag tror nog att det också kan ses som ett exempel på hur det går när man inte bryr sig om miljön och hellre sopar undan mattan än försöker ta tag i det oromantiska och otrevliga problem som avfall kan vara.


I programmet intervjuades en SAKAB-anställd, som förklarade att något liknande inte borde kunna hända här, där myndighetskontrollen fungerar annorlunda.


Tack och lov.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback