Kan jakten på Lönsamhet och Tillväxt gå för långt? - Exemplet Lidl

I Tyskland har Lidl råkat i blåsväder då de övervakat personalen med videokameror och detektiver. Lidl har noterat toalettbesök, eventuella kärleksaffärer, personalens duglighet/kompetens och personlighetsdrag som naivitet eller introverthet. Troligen är det bara exempel på sparade uppgifter.

Ja, jag säger då det... marknadsekonomin som ska ge så mycket frihet. Det kan visst gå överstyr även åt det hållet, i jakten på Lönsamhet och Tillväxt. ;) Tyvärr.


Kanske något att tänka på även i miljöekonomin...!! En hint. Genom att säga så vill jag se/visa Lidl:s exempel med övervakningen i ett större sammanhang, där det handlar om att stora företag kan gå över gränser för anständighet när deras verksamhet ständigt ska gå med mer vinst. I Lidls fall kan några tusen vara drabbade, vilket är ett stort antal och alltså troligen kommer att föranleda en hel del klagomål och krav på ersättning. Men tänk om de som drabbas är hotade miljöer eller utrotningshotade växt- eller djuarter? Eller om det är fattiga människor, som i
Kina där bönder i torkdrabbade områden får avstå vatten till förmån för OS? Naturen har inte en chans att föra sin egen talan, och därför är jag en röst för den, åtminstone tills en majoritet människor börjar se oss som en del av den och att den är något vi behöver.

Jag önskar att vi kunde vi ibland inte bara säga att det är lagom nu och att det räcker? Kanske är det också en del av problemet - om det inte bara är en klyscha - att ordet lagom bara finns i Sverige? Det är något jag har tänkt förut... (skriv gärna om du vet :)

Lidl har f.ö. bett om ursäkt till alla 48000 anställda i Tyskland, så de visar iallafall en förståelse och vilja att reparera det som de har gjort.

Har än så länge inte hittat något svensk länk om det, men det går att läsa om det här på tyska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback