Ryssland

Hej!


Har varit tyst från min sida ett tag här. Vi kan väl säga att jag har ägnat mig åt semester och mitt riktiga jobb. Jag kan också glädja mig åt att tågsemestrandet verkar ha ökat, vilket ju jag har puffat för. Fick f.ö. tidigare i våras en artikel publicerad om det.

---

Det som mest intresserar mig är som bekant miljöfrågor, dvs. ekologisk hållbar utveckling, men sociala och ekonomiska aspekter av hållbar utveckling intresserar mig också. De hänger ihop. En röd tråd för alla är att de faktiskt också handlar om säkerhet. Jag skulle alltså kunna säga att jag sysslar med säkerhet.


Rysslands krig mot Georgien, vilket tajmades arrogant väl med invigningen av OS, kan ha förvånat och skrämt upp. Jag har inte blivit förvånad, utan snarare rädd över att min förutsägelse har stämt; Ryssland vill åter bli mäktigt. Därav skrev jag nedstående brev till en journalist:

-----

["Jag läste din krönika på ledarsidan i dagens (läs: fredagen 15/8) Sydsvenskan angående Ryssland och FRA-lagen.

Till skillnad från dig har jag dock en mer pragmatisk syn på FRA-lagen. Kan den hjälpa oss att förstå Rysslands avsikter är den av godo. Det är visst värt att veta om Rysslands "kaxiga" makt- och energi-utrikespolitik är "ännu ett argument för FRA-lagen"! Under de senaste åren har det varit flera incidenter som visar att Ryssland inte är helt pålitligt, t.ex. Politkovskaja, förgiftningar, soldatstatyn och efterföljande hackingattacker. Samtidigt har Sveriges försvar skurits ned rätt ordentligt, varför den förra försvarsministern avgick. Överlag har det i Sverige samtidigt pratats om att det inte finns någon hotbild. Det är visserligen en trevlig inställning att tro alla grannländer om gott, men det är i grunden en chanstagning. Samma naivitet även i frågan om FRA-lagen hos gemene svensk är tråkig att se.

När försvaret har skurits ned kraftigt, så bör den minst ersättas med mer "hjärna", när "musklerna" tas bort. Uppstår en situation där ett territorialförsvar behövs, så går det inte att sätta upp ett försvar på studs. Likt en kropp krävs träning för att hålla försvaret i trim och kompetens försvinner med tiden.

Jag betvivlar att FRA-lagen skulle användas för att snoka i folks privatliv. Visst finns risken och även mina privata mail skulle kunna gås igenom. Bruset i den samlade totala privata kommunikationen är dock så stort, så jag är inte orolig. Nej, mot möjliga hot som Rysslands expansiva utrikespolitik och förstå dess avsikter ordenligt är vinsten med FRA-lagen betydligt större än förlusten av integritet."]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback