Vad är frihet?

Frihet kan vara att växa utan bojor. Frihet att göra vad man vill. Frihet att röra mig som jag vill.


Frihet att köra bil. Frihet att flyga billigt och släpa ut CO2 Frihet att köpa produkter från slavande arbetare i Kina. Frihet att köpa produkter från ett land där kemiska fabriker exploderat pga. marknadens tryck och ingen tid för ordentlig säkerhet.


"Låter som kritik av marknadsekonomin, det har man ju hört förut..."


Svar: Delvis rätt.


De allmänna tillgångarnas tragedi - tragdey of the commons - får mig dock att värdesätta äganderätt och gemensam ansvarskänsla på en och samma gång. Marknadsekonomin är bra, men måste begränsas för att inte gå till rovdrift.


Men man måste bara erkänna: ens egen totala frihet inkräktar på andras frihet. Det jag och du köper, det jag och Du väljer, väljer vi även för andra.


- Existensialist, Liberal, Miljövän


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback