Oljan och svensk kärnkraft

Priset på olja kommer att öka. Brist och miljöskatter och -avgifter tillser detta. Det är också rättvist, då det verkar finnas en koppling mellan konsumtion av bensin och översvämmningarna som ägde rum i Sverige i augusti. Denna koppling är som bekant teorin om den människoskapade växthuseffekten, som du kan läsa om här i denna blogg eller på andra platser. Skulle alla externa kostnader för negativa effekter, t.ex. kostnaderna för att skydda sig mot och röja upp efter översvämningar vara invägda i bensinpriset, så borde det kosta mer att köra bil.

Oljan kommer att ta slut. Frågan är inte om utan när. Enligt en del experter har vi konsumerat hälften av oljan 2015-2020. Därefter kommer prisökningen troligtivs att ske snabbare än hittills. Vi är beroende av rätt så billig energi för transporter av varor och oss själva. Vad händer när oljan tryter? Vill vi att landet stannar upp? Dyrare transporter medför dyrare varor, och vi får sämre ekonomi vilket ger följdeffekter, kanske tom allvarliga sådana. Jag vill det inte.

Så längt det är möjligt ska rena, förnyelsebara energikällor, som vatten, vind, sol, vågor etc utnyttjas. Biobränslen ska också användas. Dock, utan tvekan kommer röster de närmsta kommande åren mer och mer att höjas för att återstart av Barsebäck. Jag anser nog också att det bör återstartas. Säkerheten måste dock vara hög. Jag är inte insatt i hur allvarlig incidenten i Forsmarks kärnkraftverk nyligen var, men det verkade farligt.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag tror att det är mycket osannolikt att Barsebäck återstartas. 1) Danskarna skulle halshugga oss; 2) Kostnaden är sanslöst dyr för en återstart och är svår att rättfärdiga då Barsebäcks effekt är relativt liten jämfört med de andra reaktorerna. De andra 3 verkens planerade effekthöjning kommer vad jag vet att täcka mer än vad Barsebäck kan ge vid ev återstart.

Angående Forsmark trodde jag inte först att det var så allvarligt som media påstod, eller snarare som en viss expert påstod (experten har inge vidare rykte inom branschen). Dock verkar det som att det var ett antal elkretsar/säkerhetskretsar som var ihopkopplade, vilket inte är så bra eftersom då en krets upphör att fungera ska en annan krets ta över elförsörjningen (samt säkerhetsfunktionerna). I Forsmarks fall föll den andra kretsen i samband med att den första föll (finns dock minst 2 ytt elsystem tror jag, där det sista består av en massa batterier). Tycker det är bra att det hände så att man blev tvungen att kontrollera resterande reaktorer.

Om man på ett acceptabelt och säkert sätt avsevärt kan minska det genererade avfallet från kärnkraftsindustrin kan jag tänka mig kärnkraft en bit fram i tiden. Känns dock som om vi borde kommit på något bättre energialternativ om 50 år- ska se vad jag kan göra...

2006-12-02 @ 12:45:30
Postat av: cyberstork

Tack för ditt svar Åsa. :) Intressant att få lite mer inblick i Forsmarksincidenten och kommentar från en expert på väg upp i området!

Vad gäller återstart av Barsebäck så vet jag inte vad kostnaden för en återstart skulle uppgå till. Bortses det från Danmarks inställning, så borde det dock vara billigare med en återstart än med nybyggnation någon annan stans. Nu går det dock inte att bortse från vad Danmark tycker. Därför är det kanske billigare att bygga på annan plats.

När oljeproblematiken förvärras, i form av oljebrist och ökad växthuseffekt kan saker och ting och ting dock förändras. Kanske tom Danmarks inställning. Det är lite svårt att sia om. Danmark är mer oroligt än Sverige för växthuseffekten med tanke på dess lägre höjd över havet, men kärnkraft vid huvudstaden.... troligen inte, gissar jag.

Det jag vill komma till är att vårt samhälle dock troligen inte kommer att vilja säga farväl till kärnkraften på länge än. I en intervju veckan precis innan jul talade Reinfeldt om frågan (även om det nu finns en alliansöverenskommelse). Jag tror att när oljeproblematiken förvärras så blir opinionen en annan. Vi får se.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback