Brev ang införande av källsortering i tvättstugor

Jag har ett förslag som jag tror kan minska ert bostadsbolags miljöpåverkan mycket: Inför ett källsorteringssystem i era tvättstugor!

Det brukar samlas framförallt 3 sorters avfall i tvättstugornas skräpkorgar:

1) Kartongförpackningar (från tvättmedel)
2) Hårdplastförpackningar (från tvättmedel)
3) Ludd från torktumlare + lite övrigt avfall (t.ex. vad folk haft i fickorna innan de tvättar) - En liten fraktion.

Om jag gör en höftning, så gissar jag på att 90 % av skräpet i tvättstugorna skulle kunna gå till källsortering, efter vad jag sett hittills. Andelen är iallafall hög. Argumenten för att göra detta, ja dem känner ni redan, det vet jag (fick ju t.ex. så sent som i denna veckan ett informationsblad från er i brevlådan ("Varför källsortering" från er och renhållningsverket). (Trevligt att se!)

Tänkbara argument mot att göra detta:
1) Fler kärl tar upp mer plats - Inte nödvändigtvis. Om det blir mindre avfall i varje kärl så kan mindre kärl användas. Då fungerar det även i trängre tvättstugor.
2) Kostnad för att sätta in kärl och tömma dem - Utslaget per hyresgäst kan det inte röra sig om någon större extrakostnad, och tömningen av 3 kärl istället för 1 tar väl endast minimal extra tid? Jag tror att de totala vinsterna i form av miljö, enerig och pengar betalar tillbaka sig.
3) Tvättmedelsrester i det källsorterade materialet - Det kan kanske vara ett litet problem! Ifall förpackningarna inte är ordentligt tömda eller stängda kan några negativa aspekter uppstå. Fasta tvättmedel är i regel lätt irriterande för huden och flytande tvättmedel är lite kladdiga. Båda dessa saker kan ge en lite negativ arbetsmiljö för de som ska hantera de källsorterade kartongerna och plastförpackningarna. Det får undersökas ifall detta är ett riktigt problem (själv tömmer jag alltid noggrant), men det går nog att lösas isåfall, t.ex. med ett informationsblad i tvättstugorna.

Jag ser fram emot att höra från dig! Jag tycker att argumenten talar för att göra det.

Kanske har ni redan tänkt tanken, och avstått från att göra den, och isåfall skulle det vara intressant att veta varför.

Kommentarer
Postat av: sara

Hej, har du skickat det där brevet till ngn specifik, eller är det ett brev för oss som läser din blogg?

2006-08-29 @ 22:56:11
Postat av: cyberstork

Hej Sara! Ja, jag har skickat brevet till ett bostadsbolag. Svaret var att frågan har varit uppe förut, men tyvärr brustit i att alla boende inte källsorterade. Det ledde till " 'pytt i panna' i samtliga kärl" och att personalen som bara skulle tömma själva fick göra källsorteringen.

Frågan kommer dock att tas upp igen i bostadsbolaget.

Det står andra fritt att skicka brevet till andra hyresvärdar, mot uppgivande av källan och/eller ett trevligt meddelande tillbaka till mig, med info om mottagare och resultat. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback