Alliansens gröna valmanifest

"Miljösatsning i miljardklass"

Alliansen satsar på miljö och jobb för att vinna valet, i deras nya valmanifest presenterat i onsdags, vilket t.ex. kan läsas på Centerns hemsida.

Det är glädjande att se att de borgerliga uppmärksammar miljön. De verkar ha kommit till insikten att miljön är en stor fråga för flera väljare. Jag kan tänka mig att de överskattar hur viktig miljön är för många väljare, tyvärr, men det är inte viktiga nu och jag hoppas att det inte är så (vissa trender tyder på att de har rätt). I vilket fall som helst är det bra att de äntligen prioriterar miljön.

För några år sedan jag vägde mp mot c, och kom fram till att av de bägge blockens miljöalternativ var mp det klart bättre "miljöpartiet". Mp gav/ger bättre intryck av att de vet vad de talar om, samt att de brinner mer för frågorna och man känner att engagmanget är äkta. Det har också tills för inte så länge sedan varit så, att borgerliga, i Sverige och övriga i-världen, är de som har motverkat miljöfrågor mest. Det glömmer jag inte. Mp har också en hygglig liberal inställning till småföretagande, men känns ibland lite för mycket vänster i andra frågor. Prioriterar man hållbar utveckling har det dock inte funnits något alternativ i miljöfrågan hittills.

Nu finns det kanske ett alternativ. Kanske. Jag tycker att de borgerliga har riktat in sig mot miljöhållet ett tag innan det aktuella valmanifestet, men traditionellt har de inte gjort mycket för miljöfrågor utan snarare motarbetat dem. Därför är nu frågan, kan man lita på dem nu? Väljare får känna efter. Det ska jag också göra, och fortsätta ha ögonen på dem.

Kommentarer
Postat av: Astrid

Miljösatsning i all ära, men.. En miljard till klimatforskning, jättebra och vårt största miljöproblem, men hur tänker de gällande bensinskatt, övergödning osv? Kommer de JOBBA för miljön eller kommer de pumpa ut pengarna och sen skita i resten? (dvs är det bara valfläsk?)Hur mycket skulle förresten (mp) satsa på miljön?

2006-08-26 @ 11:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback